Iedereen die weleens een online spelletje heeft gespeeld kent het spel Bubble Shooter wel maar waar komt dit vandaan en wie heeft het verzonnen?
De allereerste versie die we kennen is een spel met de naam Puzzle Bobble (ook bekend als Bust-a-Move) en werd gemaakt door de Japanse softwareontwikkelaar Taito, dit bedrijf werd vooral bekend door het beroemde spel Space Invaders. Puzzle Bobble verscheen in 1994 op de markt en veel van dit spel is weer afgeleid van een ander spel, namelijk het in 1986 verschenen Bubble Bobble. Dit spel ging over de twee dinosaurussen Bub en Bob die bellen moesten blazen om vijanden te vangen. Deze 2 schattige Japanse karakters zien we ook weer terug als de bedieners van het kanon in Puzzle Bobble. Het gamedesign van het spel werd gemaakt door Seiichi Nakakuki en de programmering werd gedaan door een programmeur met de codenaam Tkhc.02.
Het doel van dit spel was in grote lijnen hetzelfde als in de Bubble Shooter spelletjes die we vandaag de dag kennen. Een speler bedient de katapult, welke telkens verschillende kleuren ballen schiet en wanneer er 3 of meer ballen met elkaar in aanraking komen verdwijnen ze van het scherm. Als er 8 keer mis wordt geschoten worden de ballen 1 rij naar beneden gedrukt en als ze de bodem raken is het spel verloren. In totaal krijgt de speler 3 levens en zijn er 32 levels. De meeste Bubble Shooter spellen die we vandaag de dag kennen hanteren deze spelregels nog altijd.
Er was ook nog de optie om met 1 of 2 spelers te spelen. Als de speler alleen speelde kreeg hij een vooraf ingesteld patroon te zien welke hij moest oplossen. De multiplayer modus (te zien op bovenstaande afbeelding) kon gespeeld worden tegen de computer of tegen een menselijke tegenstander. Hier was het de bedoeling om degene waar je tegen speelde te laten falen, als je een combinatie van meer dan 3 van dezelfde kleuren bubbles bij elkaar schoot, werden deze naar het veld van de tegenstander gestuurd, zodat hij ineens een veel voller veld had. Degene die als eerste een geheel vol veld had was de verliezer.
Er zijn 2 verschillende versies van dit Bubble Shooter spel uitgekomen en deze waren alleen te spelen op de arcade machines. De eerste versie van Puzzle Bobble kwam alleen in Japan op de markt, in juni 1994. Omdat deze versie in het land een groot succes was besloot Taito om met een internationale versie te komen en deze werd vrijgegeven in december van dat jaar. De versie was bijna precies hetzelfde met als verschil dat het geluid in stereo was en er nieuwe geluidseffecten toegevoegd waren. Ook was het spel nu geheel Engels.
Puzzle Bobble 2 (zie afbeelding) kwam uit in juni 1995 en kreeg voor Europa en Amerika de naam “Bust a Move Again”. Het was eigenlijk de bedoeling dat deel 2 alleen uit zou komen op de Arcade machines maar omdat het steeds populairder werd kwam het spel later dat jaar ook in de winkels te liggen, voor de pc en N64. Een jaar later volgde Puzzle Bobble 3 en in 1998 kwam het laatste deel uit. Daarna zijn er nog vele uitvoeringen gemaakt voor vele verschillende apparaten bijvoorbeeld voor de PlayStation, Wii, Xbox en ook in de app stores zijn verschillende varianten van het spel te vinden.
Na dit grote succes verschenen er logischerwijs vele klonen, zo kwam in 1996 de game Snood voor de pc uit, een Bubble Shooter die kinderen met een leerachterstand moest helpen. In 1997 kwam het vrij populaire Pop ’n Pop uit voor de PlayStation 1, dit was een mix tussen Space Invaders en Bust-a-Move. Het allerbekendste spel is de online versie “Bubble Shooter”, gemaakt door het bedrijf Absolutist, in opdracht van Microsoft. Naar schatting zijn er meer dan duizend spellen gebaseerd en geïnspireerd door het spel dat Taito in 1994 al op de markt bracht en nog steeds komen er maandelijks nieuwe varianten uit.